Jak sprawnie przemieszczać się po Metropolii? Co zrobić by codzienne podróże były szybsze, komfortowe, ale też przyjazne środowisku? Masz pomysł jak usprawnić transport? Weź udział w konsultacjach społecznych. Rusza drugi etap spotkań prowadzonych w ramach prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności (SUMP), który obejmie cały Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).
Od 6 do 24 marca odbędzie się dziewięć spotkań konsultacyjnych. Każdy może wziąć udział, bez konieczności wcześniejszego zapisywania się. Spotkania będą obywać się on-line.
SUMP dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot przy współpracy z 51 gminami, miastami i 8 powiatami realizuje SUMP (Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej). Pracują nad nim eksperci z zakresu transportu, mobilności, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przedstawiciele nauki i samorządów zrzeszonych w OMGGS. Duża uwaga poświęcona jest zaangażowaniu mieszkańców jako przyszłych i obecnych uczestników ruchu. Konsorcjum firm A2P2 architecture&planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej zostało wybrane przez Stowarzyszenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot do przygotowania SUMP.
Co to jest SUMP?
Głównymi celami SUMP są: redukcja szkodliwych emisji, jakie są powodowane przez transport oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego i dostępności transportu zbiorowego. Dzięki temu nasze miejsca zamieszkania będą przyjazne i bezpieczne, a negatywne skutki zmian klimatu mniej uciążliwe. SUMP to także dokument, w którym znajdziemy informacje, gdzie powinien być wspierany transport pieszy, a gdzie rowerowy i samochodowy. Plan łączy wszystkie dostępne środki transportu, ale zawsze duży nacisk będzie położony na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców. Ideą projektu jest zapewnienie równego, sprawiedliwego dostępu mieszkańców do wszystkich obszarów miast, gmin i powiatów, niezależnie od miejsca zamieszkania, sprawności fizycznej, wieku czy środka transportu, z którego dana osoba korzysta. Wszystko po to, by mimo zmiany stylu życia mieszkańców oraz nawyków transportowych jakość życia mieszkańców metropolii wzrastała, a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską została zachowana harmonia. Głównym celem wdrożenia planu jest poprawa jakości życia wszystkich mieszkańców OMGGS. Szerzej o założeniach SUMP pisano w artykule Zgłoś uwagi do Planu Zrównoważonej Mobilności
Jakie proponujemy rozwiązania?
Integracja transportu jest głównym wyzwaniem dla obszaru zrzeszającego blisko 60 gmin i miast. Obecnie wiele przewoźników organizuje usługi przewozowe w ramach OMGGS, ale brak pełnej integracji taryf oraz organizacji połączeń międzygminnych jest poważnym problemem. Rosnące koszty oraz zmniejszająca się dostępność połączeń międzygminnych również wpływają negatywnie na transport zbiorowy, co z kolei zwiększa ruch samochodowy i pogarsza sytuację związane z korkami i parkowaniem. W związku z tym, rozważane są różne możliwości działań mających na celu rozwiązanie tych problemów.
Analiza codziennych podróży mieszkańców gmin zrzeszonych w OMGGS wykazuje, że każdego dnia wykonują oni ponad 460 tys. podróży do i z Trójmiasta. Większość z tych podróży pochodzi z pobliskich gmin, dlatego usprawnienie połączeń w tych kierunkach jest jednym z głównych celów planu. Jednym z proponowanych rozwiązań jest przeorganizowanie transportu w ramach wspólnego finansowania przewozów przez gminy i Samorząd Województwa Pomorskiego. Koncentracja środków na najważniejszych liniach transportowych w OMGGS, tzw. „liniach metropolitalnych”, pozwoliłaby na poprawienie częstotliwości i dostępności usług. Przykładem mogłoby być również współfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych lub nowych połączeń międzygminnych, ważnych dla metropolii.
Przeorganizowanie połączeń wymagałoby rozpoczęcia rozmów o zacieśnieniu współpracy gmin w ramach organizacji transportu i to zarówno w zakresie planowania, zarządzania i biletowania przewozów. Jednym z pomysłów proponowanych w SUMPie jest utworzenie metropolitalnego lub regionalnego zarządu transportu, który miałby takie działania umożliwić. Gminy w Polsce organizują różne sposoby współpracy w ramach związków powiatowo-gminnych. W taki sposób działa aglomeracja poznańska, gdzie gminy współfinansują połączenia kolejowe. Innym przykładem związku powołanego dla organizacji wspólnego transportu jest Beskidzki Związek Powiatowo Gminny, który obsługuje sieć autobusową dla gmin okalających Bielsko-Białą wraz z zarządzaniem flotą, planowaniem połączeń i rozliczaniem usług. Trójmiejski MZKZG pełni taką rolę w ograniczonym zakresie. W ramach konsultacji SUMP omówimy możliwe rozwiązania w tym zakresie dla OMGGS.
Z perspektywy pasażera ważnym celem będzie rozwijanie infrastruktury pasażerskiej. Nowe środki unijne mogą pomóc w rozbudowie węzłów przesiadkowych i przystanków zintegrowanych. Żeby były one dostępne i przyjazne dla użytkowników, koniecznie będzie jednak skoordynowanie ich z sieciami rowerowymi, pieszymi i lokalnym transportem. W trakcie konsultacji porozmawiamy o możliwości zintegrowania informacji pasażerskiej i oznaczeń węzłów czy wyposażenia ich w parkingi rowerowe. Polityka parkingowa, zwłaszcza zapewnienie możliwości przesiadania się z auta na transport zbiorowy będzie równie ważnym tematem spotkań.
Zapraszamy na spotkania i czekamy na udział mieszkańców
Wszystkich mieszkańców zapraszamy do zgłaszania swoich uwag w trakcie spotkań. Harmonogram konsultacji wraz z linkami do spotkań dostępny jest tutaj. Tych którzy nie mogą wziąć w nich udziału, zapraszamy do zapoznania się nagraniami ze spotkań oraz prezentacją, które będą dostępne na stronie https://www.metropoliagdansk.pl/sump.
Projekt finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: pruszcz-gdanski.pl